Ladekabler til elbil
Der findes en lange række forskellige typer af ladekabler til elbiler. Er du i tvivl om hvilket ladekabel til elbil du skal vælge til din bil, så guider vi dig i denne guide.
Der findes en lange række forskellige typer af ladekabler til elbiler. Er du i tvivl om hvilket ladekabel til elbil du skal vælge til din bil, så guider vi dig i denne guide.
Ejer du en elbil så skal den løbende oplades, og til det kræves en ladestander eller ladeboks til elbil og så et ladekabel. I dag er der flere forskellige ladekabler på markedet, og vi vil gennemgå de forskellige typer.
Type 2 ladestikket, kendt for sin fleksibilitet og brede anvendelse, er en standard inden for opladning af elbiler, og er udbredt over hele Europa og er blevet en grundpille i infrastrukturen for elbiler.
En af de primære fordele ved Type 2 stikket er dets kapacitet til at håndtere både en- og trefaset vekselstrøm (AC). Dette gør det muligt for stikket at understøtte en bred vifte af opladningsbehov, fra almindelige daglige køreture til længere rejser, hvor hurtig opladning er essentiel. Mens det maksimalt kan benyttes til opladning op til cirka 50 kW, hvilket er ideelt til hurtigopladning, er stikkets alsidighed også tydelig i dens evne til at tilpasse sig forskellige bilers kapaciteter.
De fleste elbiler på markedet i dag er kompatible med Type 2 stikket, hvilket afspejler dets status som den mest udbredte opladningsstandard. Mens nogle avancerede modeller kan optage op til 22 kW fra et Type 2 stik, vil de fleste almindelige elbiler typisk oplade mellem 3,7 kW og 7,4 kW.
I Danmark og andre europæiske lande findes Type 1 stik primært på ældre elbilmodeller importeret fra Asien. Disse biler er stadig en del af det danske marked, hvilket tilbyder et bredere udvalg af opladningsmuligheder for brugere med ældre eller importerede elbiler. For at imødekomme dette behov, kan elbiler med Type 1 ladestik oplades ved offentlige ladestationer udstyret med det mere almindelige Type 2 stik. Dette sker ved hjælp af et adapterkabel, som har et Type 1 stik i den ene ende til at forbinde til bilen og et Type 2 stik i den anden ende til ladestanderen.
CCS-ladestikket, også kendt som Combined Charging System eller CCS combo-stikket, repræsenterer en moderne løsning inden for elektrisk opladning af køretøjer. Dette stik er resultatet af en integration mellem enten et type 1- eller type 2-stik sammen med en DC hurtiglader, hvilket understøtter effektiv og hurtig opladning. CCS-stikket er i øjeblikket standardstikket inden for EU for hurtigladere og spiller en central rolle i regionens bestræbelser på at skabe en ensartet og effektiv opladningsinfrastruktur.
Denne type stik er især udbredt blandt den europæiske bilindustri og anses for at være den hurtigste tilgængelige stiktype. Du vil oftest støde på CCS-ladestikket ved hurtigladestationer rundt omkring i Danmark.
CHAdeMO er en stiktype oprindeligt udviklet i Japan til hurtigopladning af elektriske køretøjer. Dette system er særligt udbredt blandt asiatiske bilproducenter og har været en af de første teknologier til hurtigopladning på markedet. I Europa findes CHAdeMO-stik primært på enkelte asiatiske elbiler, men dets tilstedeværelse er aftagende. Mange bilproducenter i Europa er begyndt at standardisere deres nye elbiler med CCS-Combo-stikket, som er mere foreneligt med den europæiske infrastruktur og andre europæiske elbiler.
Dette skifte betyder, at fremtiden ser usikker ud for CHAdeMO i Europa, hvor teknologien gradvist er under afvikling. Selvom CHAdeMO var blandt de første til at tilbyde hurtigladningsløsninger, står det over for stigende konkurrence fra mere universelt accepterede standarder som CCS-Combo, der tilbyder større kompatibilitet på tværs af forskellige mærker og modeller.
“Mormor-kablet”, også kendt som nødkablet, er en opladningsmulighed for elbiler, der anvender en almindelig husstandsstikkontakt. Dette kabel er særligt praktisk i situationer, hvor der ikke er adgang til dedikerede ladestationer. Det er dog en metode, der bør anvendes med forsigtighed. Navnet “mormor-kablet” stammer fra ideen om, at man kan oplade sin elbil under et besøg hos bedsteforældrene ved simpelthen at tilslutte til en almindelig stikkontakt.
Sikkerhedsstyrelsen anbefaler dog, at mormor-kablet kun anvendes i nødsituationer, da det stiller store krav til husets elektriske installationer, som ofte ikke er dimensioneret til den type belastning. Ved brug af dette kabel bør opladningen ikke overstige seks ampere, svarende til cirka 1,4 kW, og den bør begrænses til maksimalt to timer ad gangen.
Der er en reel risiko for, at kontinuerlig brug af mormor-kablet kan føre til overophedning af elektriske ledninger, hvilket i værste fald kan resultere i smeltning af ledninger og brandfare.
Når det kommer til valget af ladekabel til elbiler, er længden af kablet afgørende og varierer typisk mellem få meter op til maksimalt 10 meter. Det er vigtigt at være opmærksom på, at disse kabler ikke må eller kan forlænges udover deres oprindelige længde. Årsagen hertil ligger i den store mængde strøm, der løber gennem kablet under opladning. Jo længere et ladekabel er, desto større elektrisk modstand opstår der, hvilket fører til reduceret effektivitet og øget varmeudvikling.
Producenterne har derfor fastsat en maksimal længde for ladekabler til elbiler på 10 meter. Denne begrænsning er sat for at sikre optimal ydeevne og sikkerhed under opladning. Det anbefales at købe et kabel, der er lidt længere end det umiddelbare behov, typisk en til to meter længere, for at give en vis fleksibilitet i forbindelse med parkering nær ladestanderen uden at kompromittere kablets ydeevne.
Samlet set, når du skal købe et ladekabel, er det vigtigt at overveje både længden og den specifikke type af kabel for at sikre både funktionalitet og sikkerhed under opladningen af din elbil.