Hvad koster det at lade en elbil?
At lade en elbil er en central del af kørselsoplevelsen i en elbil. Mens traditionelle biler kræver en tur til tankstationen for at fylde benzin eller diesel, giver elbiler ejere mulighed for at “tanke” deres køretøjer hjemme eller ved offentlige ladestationer. Overgangen fra benzin til elektricitet repræsenterer en fundamental ændring i, hvordan vi tænker på bilens “brændstof”, og bringer både bekvemmelighed og nye overvejelser
Pris for at lade en elbil hjemme med abonnement
Omkostningerne ved at oplade en elbil hjemme kan variere betragteligt afhængigt af ens el-leverandør og den valgte abonnementsløsning. Hvis man ser på et års kørsel med en gennemsnitlig distance på 22.000 km, kan man nemt skitsere et omkostningsoverblik baseret på nogle af Danmarks populære el-leverandører.
- OK: Med en månedlig udgift på 409 kr, vil en elbilsejer, der vælger OK som leverandør, skulle betale i alt 4.908 kr om året for at dække omkostningerne ved hjemmeladning.
- Norlys: Norlys kommer ind med en lidt højere månedlig pris på 429 kr, hvilket resulterer i en årlig omkostning på 5.148 kr.
- Powerfuel: Powerfuel, som er en af de dyrere muligheder, har en månedlig udgift på 620 kr. Dette betyder, at over et år vil en elbilsejer skulle betale 7.440 kr.
Se priser på ladeabonnementer hjemme
*Alle disse priser inkluderer abonnementsomkostninger og eventuelle refusioner. Det er vigtigt at bemærke, at den faktiske omkostning også kan afhænge af bilens effektivitet, kørestil og den specifikke elektricitetspris i ens område. Men disse tal giver en god indikation af de relative omkostninger ved de forskellige leverandører. Der tages forbehold prisen kan ændre sig hos den enkelte udbyder.
Hvad koster det at kade en elbil ude
Omkostningerne ved at lade din elbil ved offentlige ladestandere kan variere meget. Først og fremmest er der en bred vifte af udbydere, hver med deres egne prismodeller. Selvom mange af disse stationer kan benyttes uden et dedikeret abonnement hos den pågældende udbyder, kan tegning af sådant abonnement nogle gange resultere i bedre priser eller yderligere fordele.
Endelig spiller opladningstypen også en rolle i omkostningerne. Mens almindelige ladestationer, der fungerer med lavere effekt, ofte er billigere at bruge, koster hurtig- og lynladestationer mere på grund af den øgede effektivitet og den hurtigere opladningstid, de tilbyder. For mange elbilsejere er bekvemmeligheden ved hurtigere opladning ofte værd at betale en præmie for, selvom det koster lidt ekstra.
El vs. Benzin – hvad er billigst?
Når man sammenligner omkostningerne ved at køre på el vs. benzin, viser det sig, at el ofte kan være den mere økonomisk fordelagtige løsning. Mens en liter benzin har haft en stabil pris på mellem 12 og 14 kr. det sidste lange stykke tid, så vil prisne for en tilsvarende “liter strøm ” være lavere.
Beregningen af omkostningerne ved at køre en elbil er dog mere kompleks end for biler med forbrændingsmotorer. Dette skyldes flere faktorer, såsom bilens effektivitet, elprisen i det givne område, og om bilen oplades hjemme eller ved en offentlig ladestation.
På trods af disse variabler ligger den gennemsnitlige pris for at køre en elbil i Danmark generelt lavere end omkostningerne ved benzin. Dette gør elbiler ikke kun til et miljøvenligt valg, men også et økonomisk fornuftigt alternativ for mange danske bilister.
Løbende omkostninger ved hhv. elbil og benzinbil
Når man sammenligner de løbende omkostninger pr. km for elbiler og benzinbiler, er det væsentligt at tage højde for alle omkostningselementer. I 2021 foretog FDM (Forenede Danske Motorejere) en undersøgelse af netop dette, og resultaterne giver en klar indikation af, hvor økonomien står mellem de to biltyper.
Ifølge FDM’s undersøgelse var de løbende omkostninger for elbiler i gennemsnit 2,89 kr. pr. km. Dette inkluderer omkostninger til opladning, vedligeholdelse, forsikring og eventuelle afgifter.
På den anden side beløb de løbende omkostninger for benzinbiler sig til 3,49 kr. pr. km.
Forskellen på 60 øre pr. km kan synes lille, men over et helt år og tusindvis af kilometer, kan besparelsen for en elbilsejer blive betydelig.